Tisíckrát opakovaná lež se stává pravdou

Úterní večer. V brněnském Impact Hubu začíná třetí díl cyklu Brněnské kavárny na téma: Politika, lži a sociální sítě v přímém přenosu. Besedující: Karel Křivan a Vít Baloušek.

Výborným příkladem užité propagandy je věta „Byl spáchán atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.“ Ačkoliv byl pro Čechy okupantem a představitelem cizí mocnosti, je to právě toto označení, které si s ním dodnes spojujeme – padlo na třetí Brněnské kavárně, kde o užití sociálních sítí v politice hovořili PR specialista Karel Křivan a marketingový odborník Vít Baloušek.

Sociální sítě umožňují jednoduše a účinně oslovit velký počet lidí. Zároveň umožňují uživatelům vytvořit svůj vlastní obraz, který vždy nemusí odpovídat realitě. Jasným příkladem jsou upravované profilové fotografie.

Krize masmédií je způsobena právě jednoduchostí užití i velkým dosahem sociálních sítí. Každý se může stát novinářem i bez vzdělání či praxe. To umožňuje jednoduché šíření různých polopravd i konspiračních teorií. Tento fakt může být nebezpečný zejména v době, kdy velká část českých uživatelů sociální sítě Facebook věří více zprávám odtud, než z veřejnoprávních médií. Proto si politické strany najímají agentury, aby dokázaly tento prostor správně využít. Agentury dokáží šikovným využitím PR obrátit politické přešlapy v přednosti, jak bylo možné pozorovat jak při amerických volbách, tak ale i na české politické scéně.

Dochází také na fenomén Big data – narůstá objem dat, rychlost zpracování dat, jejich různorodost a věrohodnost. Díky tomu se nám stává, že se nemůžeme rozhodnout, neboť jsme zahlceni velkým množstvím různých informací (rozhodovací paralýza).

Taková byla třetí brněnská kavárna, která byla zorganizována ve spolupráci Mladých lidovců, Institutu pro křesťansko-demokratickou politiku a Nadací Hannse Seidela.